Візити до України для міжнародних культурних діячок та діячів

Візити до України для міжнародних культурних діячок та діячів

Фінансування: Prague Civil Society Centre
Партнери:  Prague Civil Society Centre, Асортиментна кімната, post impreza, proto produkciia, Opera aperta, Стипендія імені Антонена Арто
Тривалість: вересень 2023 – січень 2024, липень – вересень 2024
Бюджет: 3 358 426 грн
Кураторки програми візитів: Ольга Дятел, Альона Каравай
Проєктний менеджмент: Юлія Аленіна, Альона Одаренко, Софія Левченкова, Андрій Луців, Ганна Качковська
Контакт: office@insha-osvita.org

Повномасштабна війна Росії проти України вплинула на гуманітарну, соціальну, культурну, мистецьку, екологічну та інші сфери. З часом цей вплив стає тільки глибше та незворотніше. Навіть після перемоги Україні треба багато часу для відновлення та відбудови.

Ми розуміємо, що повністю безпечного простору в нинішніх умовах в країні немає. Але ми хочемо створити можливості для міжнародного мистецького обміну та двосторонньої циркуляції ідей та досвіду навіть у таких складних умовах. Цей проєкт є наміром побачити та спробувати зрозуміти, як війна впливає на сучасну людину, митця та мистецьку інституцію зокрема, як вона змінює суспільство, пріоритети та ролі.

У 2023 році ми запросили перформерок/ів, журналісток/ів незалежних медіа, культурних менеджерок/ів, критикинь/ів та кураторок/ів, мисткинь та митців, що працюють з візуальним мистецтвом, з Німеччини, Австрії, Франції, Італії та Іспанії. 

Кликали групи до 7 людей на візити, враховуючи фокусні теми:

  • У вересні (18–24) приймали групу перформерок та перформерів. Під час нетворкінгу вони спілкувалися із європейськими колегами. Також провели три воркшопи: «Mask as Material — Material as Mask» від Alexej Vancl, «Digital tools for creators: the SNEO experience» від Mayda Á. Islas та «PAINTJOCKEY» від Eva Evitzkaya.    
  • 9–15 жовтня зустрічали групу європейських мисткинь та митців у сфері візуального мистецтва. Окрім нетворкінгу, переглядали з групою фільм «Ірпінь. Хроніки відродження» від мистецької ініціативи АртПоле. Також вдалося відвідати місто, пройти стежками із фільму та познайомитись з деякими людьми з сусідської спільноти. Поспілкувалися із людьми, які пережити окупацію, та почули їхні історії відновлення. Провели артісттоки Seila Fernández Arconada, Clara Tischler та Riiko Sakkinen, де говорили про сучасну взаємодію природи та людини, міграцію, втрату людей та дому і про питання ролі та відповідальності художників у суспільстві.
  • З 16 до 22 жовтня до України приїжджала група іноземних культурних журналісток. Познайомилися, запланували співпрацю та провели дискусію про українську культуру та мистецтво в ЗМІ Західної Європи разом з Дар’єю Бадьор —  українською культурною журналісткою та кінокритикинею та з німецькою журналісткою, репортеркою та мистецтвознавицею Christine Hamel.
  • У листопаді (6–12) знайомили з локальним контекстом групу з кураторок, кураторів, критикинь та критиків. Зокрема, відвідали місцевих митців у Бучі, Ірпені та Мотижині. Також наші гості презентували свої проєкти. Benjamin Gruner, Jeannette Brabenetz та Zofia Nierodzinska говорили про підготовку Pochen Biennale 2024, дослідження теми крихкості у світі, стратегії стійкості Центральної та Східної Європи, відчуття життя у (не)безпеці. 
  • З 13 до 19 листопада приймали групу культурних менеджерок, менеджерів, продюсерок та продюсерів. Налагоджували звʼязки, обмінювалися досвідом та обговорювали специфіку роботи в Європі з колегами з Німеччини, Франції, Іспанії та Італії.
  • У січні 2024 року зустрічали в Києві іноземних кураторок/кураторів, антропологів та письменників. Разом з Олександром Курмазом знайомили з містом, заходили в майстерні Інституту автоматики, багато часу проводили в студіях Нікіти Кадана та Антона Саєнка, спілкувалися з українськими культурними діяч(к)ами: засновницею платформи Past / Future / Art Катериною Семенюк, співзасновницями ГО Музей сучасного мистецтва Ольгою Балашовою та Юлією Гнат і кураторкою Наташою Чичасовою. 

Також у межах проєкту наші партнери з ProEnglish Theatre запросили французьких перформерок Madeleine Bongard та Julie Zeno для реалізації спільних проєктів. 

  • Вистава work in progress «Forget-me-not» з  Julie Zeno за режисури Алекса Боровенського розповідає історію українки, що була змушена покинути домівку та переїхати через війну у Францію. Вистава була представлена 16 грудня у ProEnglish Theatre, а також Julie планує презентувати виставу у Франції цієї зими.
  • Madeleine Bongard спільно з перформеркою та режисеркою Anabell Sotelo Ramirez працювали над виставою «Black Hole – Sur la ligne de Front». Вистава була представлена 21 грудня в Довженко-Центрі.

З липня по вересень 2024 року ми запросили три групи культурних професіоналок та професіоналів з країн Європейського Союзу. До нас приєдналось 20 куратор_ок, перформер_ок, культурних менеджер_ок, журналіст_ок, критик_инь, мисткинь та митців з Німеччини, Польщі, Чехії, Греції, Франції, Італії, Великобританії та Нідерландів. 

Програма включала прогулянки Києвом, екскурсії художніми майстернями Інституту автоматики, відвідини виставок та галерей у Києві (зустріч зі Станіславом Туріною в ательєнормально, виставку Тіберія Сільваші в Українському домі), публічні дискусії, знайомства з роботою екосистеми, традиційні нетворкінги в Urban Space 500, а також однодобові поїздки в інші міста України (Одеса, Харків та Вінниця) на фестивалі, виставки та знайомства з місцевими мистецькими та культурними спільнотами. Учасниці та учасники проєкту встигли взяти участь у вінницькому фестивалі EU4Culture, де доєдналися до публічної дискусії «Зв’язки між українською та міжнародною мистецькою спільнотою після повномасштабного», а також відвідали виставку «Відчуття безпеки» в YermilovCentre у Харкові. 

Досі працюємо над метаматеріалами за участі наших гостей. За посиланням можна почитати інтерв’ю з куратором, істориком мистецтва, антропологом Раманом Шлеммером, а також за посиланням читайте інтерв’ю з кураторкою Мальтійської Бієнале Софією Бальді Пігі. 

Проєкт реалізовується Іншою Освітою у партнерстві з Prague Civil Society Centre, Асортиментною кімнатою, proto produkciia, post imprezaOpera aperta, Antonin Artaud Fellowship / Стипендія імені Антонена Арто.